Varno kolesarjenje
Kolesarjenje je v porastu in postaja ena izmed najbolj priljubljenih aktivnosti v Sloveniji. Zakaj pa ne? Kolo poganjamo s svojo energijo, parkiranje ni tako zahtevno, kot pri avtomobilu, ter sama vožnja nam prinese veliko užitka. Otroci ga uporabljajo predvsem za igro, odrasli pa ga lahko uporabljamo za različne namene, kot je prevoz na delo, v trgovino, v zadnjem času pa ga vedno več ljudi uporablja v rekreativne namene.
V Sloveniji se je v zadnjih letih število prodanih koles povečalo za 30% in ta številka iz dneva v dan raste. Na žalost pa s tem raste tudi število kolesarskih nesreč. Kolesarji so poleg pešcev najbolj ranljiva in ogrožena skupina v prometu.
Ugotovitve kažejo, da na rast nezgod vplivajo danes popularna električna kolesa, ki kolesarju olajšajo vožnjo in so v povprečju hitrejša od navadnih. Z njimi so vrhovi lažje dostopni, vendar problem nastane pri spustih, ko so hitrosti večje in kolo težko obvladljivo. Za nakup električnega kolesa pa se odločajo tudi nevešči kolesarji, ki nemalokrat precenijo svoje zmogljivosti.
Drugi in najbolj pogost faktor je pa nepopolna oprema kolesa in kolesarja, tako pri navadnih kot tudi električnih kolesih. Pri težjih nesrečah, največkrat hudo poškodbo utrpi glava kar bi lahko v večini primerov preprečili, če bi bil kolesar opremljen s kolesarsko čelado.
Izredno pomembno je tudi, da imamo na kolesu izpravne zavore, ki morajo delovati brezhibno. Poleg tega pa je potrebno tudi poskrbeti, da je kolo opremljeno z ustreznimi pnevmatikami in da le te niso dotrajane. Na ta način zagotovimo dober oprijem in zmanjšamo možnost predrtja in s tem posledično tudi padca.
Vsekakor pa je ključnega pomena tudi ustrezna osvetlitev na kolesu, ne samo, kadar se s kolesom vozimo ponoči ampak tudi podnevi. Z odsevniki in prižgano zadnjo rdečo lučjo, smo v prometu dosti bolj vidni tudi v dnevnih urah. Na ta način zmanjšamo možnost, da nas ostali udeleženci v prometu spregledajo in poškodujejo.
Kaj moramo preveriti preden se odpravimo s kolesom na pot?
Preden se zapeljemo s kolesom je treba preveriti tehnično brezhibnost, ter opremo kolesa in kolesarja. Spodaj opisana navodila ni potrebno opravljati vsakič preden sedete na kolo, ampak vam svetujemo, da nekatere preglede kot so čistost kolesa in tlak v zračnicah opravljate bolj pogosto kot druge.
Tehnični pregled kolesa, kjer preverimo
- če je kolo očiščeno in da ni večje umazanije na zavorah in menjalnikih
- če so veriga, krmilni ležaj in menjalniki podmazani
- če so vijaki pravilno priviti, ter zračnice napolnjene, kot vam piše na pnevmatiki
- da pnevmatike niso dotrajane, ter da nudijo zadosten oprijem
- višino sedeža, krmila, ter ročke zavor, ki morajo biti vašim prstom hitro dosegljive
- da zavore pri zaviranju brezhibno delujejo
- testirajte menjalnik, če tekoče prestavlja
- bodite pozorni na neobičajne zvoke, medtem ko v prazno pedalirate
Če karkoli od zgoraj naštetega ne znate odpraviti sami, se obrnite na naš Ciklo Servis oziroma na katerega drugega specializiranega serviserja koles.
Obvezna oprema kolesa, kjer preverimo
- če deluje bela prednja in rdeča zadnja luč
- rumeni odsevniki na pedalih in bočni odsevniki na kolesih
- kolesarski zvonec
Poleg naštetega je priporočljivo imeti tudi ogledalo.
Oprema kolesarja vsebuje
- pravilno nameščena kolesarska čelada (obvezna za vse voznike in potnike na kolesu do dopolnjenega 18. leta starosti)
- primerna kolesarska ali katerakoli druga športna oblačila, ki nudijo dovolj zračnosti in udobja
- poskrbimo, da smo s svetlimi oblačili in odsevniki vidni v prometu
Nasveti za varno vožnjo
Kolo brezhibno deluje, kolesarska oprema je na mestu, sebe ali otroka smo pripravili za kolesarjenje. Super, vendar moramo vedeti, da se tukaj varno kolesarjenje šele pričenja. Na našo vožnjo s kolesom lahko vpliva veliko drugih dejavnikov, na katere ne moramo vplivati. Zato smo pripravili nekaj nasvetov oziroma pravil, z upoštevanjem katerih, bomo zmanjšali ogroženost sebe, našega otroka in drugih, ki sodelujejo v cestnem prometu.
- ne vozimo pod vplivom alkohola
- bodimo pozorni na prometne in svetlobne znake (semaforji), ter jih upoštevajmo
- v križiščih upoštevajmo pravila prednosti
- preden zavijemo se dobro prepričamo, da smo opaženi, ter odločno z roko nakažemo namen
- če ni kolesarske steze ali pasu, vozimo ob desnem robu voznega pasa največ do 1m od roba cestišča
- pazite na poškodovano cestišče (luknje, razpoke ipd.)
- v skupini kolesarjev, vozimo en za drugim
- z odsevniki, ter s sprednjo in zadnjo luč poskrbimo, da smo tako ponoči kot tudi podnevi in predvsem ob slabi vidljivosti hitreje opaženi
- za prevoz tovora uporabljamo temu namenjeno košaro ali prtljažnik za kolo
- poskusite predvidevati ravnanje drugih udeležencev v prometu
- bodite pozorni na vozila, ki vas dohitevajo in prehitevajo
- ne uporabljajmo mobilnega telefona med samo vožnjo
Če želite izvedeti več o pravilih in nasvetih, si preberite članek Varno na kolo, na uradni spletni strani policije.
Preberite še:
Katero velikost kolesarske čelade potrebujem?
Katero velikost kolesa potrebujem?